درک رفتار کاربران به منظور طراحی یک تجربه کاربری موفق
همانطور که میدانید، به کمک یک تجربه کاربری موفق می توان میزان رضایت و وفاداری کاربران را افزایش داد. برای طراحی تجربه کاربری موفق باید به خوبی، نحوه تعامل با کاربران در راستای رسیدن به اهدافی که دارند، مورد بررسی قرار گیرد. در واقع باید به منظور درک موثرتر کاربران ، بر روی رفتار آن ها تمرکز داشت.
روش های گوناگون به منظور درک بهتر رفتار کاربران
- تجزیه و تحلیل رفتار کاربر
- استفاده از اطلاعات بخش پشتیبانی مشتری
- انجام تست کاربرد پذیری
از طریق ترکیب این سه روش به راحتی می توان رفتار کاربران را در راستای بهبود طراحی تجربه کاربری درک نمود. در واقع این سه روش به شما این امکان را می دهد تا احساس کاربران را در مورد استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر درک کنید.
به طور کلی یک تجربه کاربری از اجزای زیر تشکیل شده است :
- کاربر: فرد استفاده کننده از محصول یا خدمت
- محصول یا خدمت: طراحی، فناوری و محتوای متناسب با محصول یا خدمت شما
- اهداف: این بخش در واقع هم شما و هم کاربران را شامل می گردد.
تجزیه و تحلیل
از طریق تجزیه و تحلیل می توان به اطلاعات زیادی در زمینه نحوه استفاده کاربران از محصول یا خدمت دست یافت. اما با توجه به عدم شناخت کافی شما نسبت به اهداف کاربران، قطعا در زمینه انگیزه رفتار آن بی اطلاع خواهید بود. برای مثال برخی از کاربران تنها قصد مشاهده دارند، هدف بعضی ها ممکن است تحقیق در زمینه محصول یا خدمت مورد نظر باشد و عده ای نیز با هدف خرید حضور پیدا می کنند. از این رو به منظور شناخت و آگاهی از اهداف کاربران، نیاز دارید که با آن ها صحبت نمایید.
پشتیبانی مشتری
به کمک پشتیبانی مشتری شما می توانید درک درستی از اهداف کاربران داشته باشید. در واقع شما از طریق بررسی سوالات و مشکلات کاربرانی که با شما در میان میگذارند، می توانید به اهداف آن ها پی ببرید. اما باز هم شما امکان مشاهده نحوه استفاده کاربران از محصول یا خدمت خود را نخواهید داشت. ممکن است برخی از کاربران نمایشگر خود را در اختیار شما قرار دهند اما با این وجود نیز امکان دسترسی به تجربه واقعی آن ها برای شما میسر نخواهد بود. برای مشاهده تجربه کاربری واقعی شما بایستی تست کاربردپذیری را اجرا نمایید.
آزمایش کاربردپذیری
در واقع می توان گفت که تست کاربردپذیری مابین تجزیه و تحلیل و پشتیبانی مشتری ارتباطی برقرار میکند که از طریق این ارتباط، شما میتوانید به خوبی اهداف کاربران خود را کنترل کنید و درست به همان اطلاعاتی که در رابطه با استفاده کاربر از محصول یا خدمت نیاز دارید دست پیدا نمایید. در این تست شما قادر به مشاهده مهم ترین اهداف کاربران خواهید بود و به نوعی می توانید در زمان استفاده کاربر از محصول یا خدمت (در تمامی مراحل خرید محصولات، پیدا کردن اطلاعات، ثبت نام در وب سایت شما و ...) به آن چه درون فکر او گذشته دسترسی داشته باشید.
برای موفقیت باید این سه روش را ترکیب کنید...
همان طور که ملاحظه کردید، هر ابزار یا روش دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد. و چنانچه واقعا هدف شما رسیدن به درک صحیحی از رفتار کاربران استفاده کننده از محصول یا خدمت خود است، بایستی برای داشتن یک تجربه کاربری اصولی از ترکیب این راه ها با یکدیگر بهره بگیرید. به منظور شناسایی و اندازه گیری روندها و پترن ها در بین کاربران خود می توانید از روش تجزیه و تحلیل کمک بگیرید. از این طریق می توان مهم ترین رفتارهای کاربران را شناسایی نمود. با تقویت و بالا بردن میزان کیفیت بخش پشتیبانی مشتری می توان ارتباط موثرتری را با کاربر برقرار نمود و قطعا در این شرایط نیز کاربر تمایل بیشتری به صحبت در رابطه با اهداف خود خواهد داشت.
برای فهمیدن این که کاربران چه استفاده ای از محصول یا خدمت شما دارد، نیز می توانید از تست کاربردپذیری استفاده کنید، چرا که به کمک این روش می توان با استفاده از شنیدن افکار کاربران اطلاعاتی مفیدی در زمینه میزان رضایت آن ها از محصول یا خدمت مورد نظر دست پیدا نمود. از طریق درک کاربران محصول یا خدمت، می توان از اهداف آن ها و آن چه که دقیقا مورد انتظار آن ها است اطمینان پیدا نمود. اما در غیر این صورت نتایج حاصله چندان ارزشی ندارد و در نتیجه تجربه کاربری شما از جنبه انگیزه که یک از ابعاد بسیار مهم آن به شمار آمده دچار نقص خواهد بود.
تبدیل کاربران به نسخه بهتری از خود
تجربه کاربری تنها با هدف ایجاد تجربه های جالب و جذاب برای کاربران طراحی نمی گردد. در صورت داشتن آشنایی در زمینه طراحی برای کاربر بدون شک به این موضوع واقف هستید که طراحی تجربه کاربری به منظور ایجاد حس سرگرمی، هیجان زدگی و... در کاربر نمی باشد. بلکه هدف از این کار تغییر رفتار کاربران و ساخت نسخه ای بهتر از خود او می باشد. در واقع در صورتی که ما رفتار درست و متناسبی در مقابل اهداف کاربران داشته باشیم، کاربران نیز از تجربه موفقی بهره مند خواهند شد.
می توان گفت که کاربران نیاز دارند که نسبت به انجام کار صحیح، انگیزه ای داشته باشند. در واقع شما باید به جای اهداف کوتاه مدت، تمرکز خود را بیشتر بر روی اهداف بلند مدت بگذارید. با توجه و تمرکز کردن روی موارد عنوان شده شما درک بهتری از رفتار کاربران محصول یا خدمت پیدا خواهید کرد و می توانید در دراز مدت تجربیات آن ها را بهبود ببخشید.
نظر شما چیست ؟
در صورتی که پیشنهاداتی برای درک رفتار کاربر و طراحی یک تجربه کاربری موفق دارید، از طریق درج کامنت، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.