راهکارهایی برای اثبات ارزش طراحی تجربه کاربری
طراحی در واقع یک روش حل مسئله به شمار میرود. چرا که به کمک طراحی صحیح می توان به راحتی اقدام به حل مشکلات موجود در طراحی بروشور، سیستم علائم در فرودگاه و حتی یک صندلی نمود؛ و یک راه بهتر برای ساده کردن تولید در کارخانه پیدا نمود.
چنانچه طراحی یک محصول یا خدمت کاملا طبق تجربه کاربری انجام شده باشد بدون شک مورد استقبال زیادی از سوی کاربرانی قرار می گیرد که از استفاده از برنامه های ناکارآمد و کاربر ناپسند به ستوه آمده اند. لذا قطعا تا زمانی که در هنگام طراحی خدمات خود بهترین تجربه کاربری ممکن را ارائه ندهیم، کاربران ما هنگام استفاده از آن دچار مشکل خواهند شد و آن خدمت یا محصول را رها خواهند. احتمال دارد شما نیز تاکنون با این نوع بی توجهی در رابطه با تصمیم گیرندگان شرکت خود مواجه شده باشید. از این رو در صورتی که شما به عنوان مدیر ارشد فناوری یا رئیس بازاریابی و یا فروش در شرکتی مشغول به کار هستید بایستی به مدیر یا کارفرمای خود اثبات کنید که یکی از لازمه های ایجاد و یا طراحی دوباره یک محصول یا خدمت، طراحی تجربه کاربری می باشد و ارزش سرمایه گذاری را در این زمینه به خوبی به او نشان دهید.
مدیران و کارفرماها نیاز دارند که به منظور سرمایه گذاری در زمینه طراحی تجربه کاربری ابتدا توجیح شوند که این کار برای آن ها به منزله یک بازگشت سرمایه بزرگ است و با صرف بودجه ای مشخص، سودی قابل توجه را برای آن ها به بار خواهد آورد. از این رو با توجه به اهمیت این موضوع ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به شما راهکارهایی معرفی کنیم که مطمئنا به کمک آن ها میتوانید به خوبی ارزش طراحی تجربه کاربری را به مدیران خود اثبات نمایید، با ما همراه باشید.
- خودداری از محدود کردن تجربه کاربری به کاربران نهایی
شما به عنوان یک طراح خوب نباید طراحی تجربه کاربری و ارزش آن را تنها به کاربران نهایی محدود نمایید. یک پیشنهاد خوب برای سرمایه گذاری در زمینه طراحی تجربه کاربری در واقع پیشنهادی می باشد که کلیه موارد نظیر : تیمهای طراحی، توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات را شامل شود. شما باید به مدیران نشان دهید که در رابطه با طراحی و ساخت دوباره یک محصول یا خدمت با طراحی تجربه کاربری جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. به نوعی شما باید بتوانید به خوبی تاثیر به حداقل رسیدن خطاهای کاربری را در بالا رفتن نرخ وفاداری کاربران را به رخ بکشید.
- شروع کار با یک نمونه آزمایشی و با ریسک پایین
در صورتی که دید مدیر یا کارفرمای شما محدود است بدون شک مشاهده ارزش طراحی تجربه کاربری و یا طراحی مجدد یک محصول یا خدمت نیز برای او کمی دشوار خواهد بود. لذا در چنین شرایطی بهترین کار این خواهد بود که برای شروع کار خود نمونه مدنظر را در اندازه ای کوچک و با ریسک پایین نظیر افزودن یک ویژگی تجربه کاربری به محصول یا خدمت اجرا نمایید و یا این که از بخش کوچکی از شرکت دعوت به عمل آورده تا محصول یا خدمت شما را مورد بررسی قرار دهند. در واقع توصیه می شود اقدام به نشان دادن منافع و ویژگی های مهم در اندازه کوچک نموده و از طراحی مجدد و یا سخت یک محصول یا خدمت در ابتدای کار بپرهیزید.
- اقدام به ارائه تجزیه و تحلیل های قابل اندازه گیری
در صورتی که شما دارای یک محصول یا خدمت هستید، بایستی از فاکتورهای موجود به منظور نفوذ هر چه بیشتر خود استفاده نمایید. به عنوان نمونه در محصولی مثل یک سایت، شما باید به ردیابی نرخ خروج کاربر بپردازید و ببینید چه عواملی باعث کاهش تعداد افراد علاقه مند به سایت شده و عوامل دفع کننده کدام می باشند، برای مثال ممکن است پیچیده بودن بیش از حد فرایند خرید در این سایت افراد را از خرید محصول منصرف نموده باشد. توصیه می شود به منظور افزایش اثرگذاری، از ردیابی عملکرد کاربران و تجزیه و تحلیل کاربردپذیری محصول یا خدمت نیز خلاصه ای تهیه نموده و آن را به صورت تصویری و با استفاده از نمودار، چارت و ... به نمایش در آورید. بدون شک هر چه گزارش های شما اشتباهات و خطاهای عملیاتی را به حداقل برساند در اثبات ارزش نهفته در سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری موثرتر خواهند بود. در صورتی که کاربران نهایی نسبت به محصول یا خدمت شما تمایل بیشتری نشان داده به طبع روحیه کارکنان به منظور توسعه محصول یا خدمت نیز بسیار بیشتر می گردد.
- به چالش کشیدن رئیس خود
یکی از مراحل اصلی در طراحی تجربه کاربری، آزمایش جامعه آماری کاربران هدف ما می باشد. قطعا این که بخواهید کاربران واقعی یک محصول یا خدمت را آزمایش نمایید راه بسیار موثری در زمینه اثبات اهمیت طراحی تجربه کابری به مدیر خواهد بود. با به چالش کشیدن مدیر خود شما توانسته به خوبی او را از موثر بودن این سرمایه گذاری آسوده خاطر کنید. بدون شک وقتی خود مدیر شاهد تلاش طراحان افزایش تعامل و خدمت رسانی در محصولات شرکت خود باشد، خیلی راحتر به اثربخش بودن این موضوع پی می برد. طبق بررسی هایی که توسط موسسه مدیریت طراحی در سال 2020 صورت گرفته ، طی 10 سال گذشته سرمایه گذاری شرکت ها بر روی طراحی باعث شده عملکرد شاخص سهام آنها در بازار بورس به میزان قابل توجهی بهبود پیدا نماید.
اگر چه به منظور اثبات ارزش سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله ما نیز به توضیح در رابطه با برخی از آن ها پرداختیم اما متاسفانه در این بین موانع و مشکلاتی نیز بر سر راه خواهد بود. توصیه می شود از نشان دادن ارزش طراحی تجربه کاربری به صورت اغراق آمیز خودداری نمایید چرا که در صورت عدم تشخیص آن، صرف نظر از مقیاس و نوعی که داشته در طولانی مدت شرکت را متحمل هزینه هایی خواهد نمود. به طور معمول شرکت هایی که ارزش استراتژیک بهبود تجربه کاربردی را نیز جزئی از استراتژی کسب و کار خود پذیرفته اند و برای بهبود آن نیز منابعی در نظر گرفته به طبع به در مقایسه با دیگر شرکت ها از طرف کاربران نهایی پاداش های سرمایه گذاری بیشتری را در طراحی تجربه کاربری دریافت می کنند.
در صورتی که شما نیز در این خصوص راهکار و یا پیشنهادی دارید بسیار خوشحال میشویم، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.