10 قانون که هر طراح تجربه کاربری باید آن ها را بداند
تجربه کاربری از نظر مفهومی بسیار وسیع است و ارتباط نزدیک و مستقیمی با رابط کاربری دارد؛ ممکن است برخی از افراد UX و UI را یکی بدانند در حالی که به هیچ عنوان اینطور نیست. و این موضوع ممکن است کمی برای یک طراح تجربه کاربری گیج کننده باشد. همچنین احتمال دارد کارفرمایان نیز در رابطه با وظیفه و عملکرد طراح تجربه کاربری دچار ابهام گردند. از این رو ما در این مقاله به معرفی 10 قانون طراحی UX پرداخته ایم که بدون شک تمامی ابهامات درون ذهن کارفرما و طراح را از بین خواهد برد.
- تجربه کاربری و رابط کاربری یکی نیستند!
منظور از رابط کاربری در واقع سیستم واقعی است که مشتری با آن کار خواهد نمود. برای نمونه طرح تنظیمات منوی گوشی، یک رابط کاربری به شمار خواهد آمد حال آن که تجربه کاربری در رابطه با احساس کاربر در زمان کار کردن با این تنظیمات می باشد. برای مثال می توان احساس رضایت مندی کاربر از سهولت کار با منوها را یک تجربه کاربری دانست.
- طراحی تجربه کاربری تنها به طراحی وب محدود نمی گردد
طراحی وب را می توان تنها قسمت بسیار کوچکی از تجربه رابط کاربری دانست. واقعیت آن است که هر طرح چاپ شده، هر محصول تولید شده و حتی هر مکانی از تجربه کاربری برخوردار می باشد. برای نمونه خوردن غذا در یک رستوان با کیفیت نه چندان مطلوب را می توان یک تجربه بد دانست و برای تجربه خوب در پیرامون نیز می توان به آسان باز شدن بسته بندی یک محصول اشاره نمود.
- طراحی تجربه کاربری حاصل ادغام هنر و دانش است
اگر چه ممکن است ترکیب هنر و دانش کمی عجیب به نظر برسد اما به نوعی می توان گفت اساس کار طراحی تجربه کاربری، این ترکیب می باشد. تجربه کاربری همچون یک طرح سناریوی حل مسئله علمی می باشد و سبب شده که طراح به منظور حل مشکل موجود به دنبال یک تئوری باشد. برای نمونه در رابطه با مشکل افت فروش سایت های آنلاین، طراح پیشنهاد نموده که برای حل این مشکل، سایت آپدیت شود. در واقع این هنر است که به تاثیرگذاری این راه حل کمک خواهد نمود. در واقع رنگها، تایپفیس، طرح، و دیگر نکات و نحوه ترکیب آن ها در کنار زیبایی هنری منجر به ایجاد یک تجربه کاربری خوب نیز خواهد شد.
- تجربه کاربری ایجاد کننده طرح های هدفمند است
گاهی اوقات ممکن است شما به عنوان یک طراح با مشتریانی رو به رو شوید که مایل هستند پروژه کاملا بر مبنای سلیقه و خواسته آن ها پیش رود، این موضوع می تواند مشکل آفرین باشد؛ چرا که ممکن است پیشنهاد مشتری تنها گزینه پیش رو و یا بهترین راه برای حل مسئله نباشد. حتی برخی از طراحان نیز معتقد هستند که تنها آن ها همواره بهترین راه حل ها را انتخاب می کنند و هیچ توجهی به ایده دیگران نیز ندارند این در حالی است که گاهی احتمال دارد ایده دیگری نیز، بسیار کاربردی و موثر باشد.
در واقع تجربه کاربری این امکان را به شما میدهد تا طرح هایی با شکل های هدفمندتر را جایگزین روش های تک بعدی نموده و به نتایج بهتری دست یابید.
برای مثال ممکن است یک مشتری از شما بخواهد که بخش نظرات را به بالای صفحه انتقال داده و از این طریق سایت را پرترافیک تر کنید. از این رو شما به عنوان یک طراح باید به گونه ای عمل کنید که این کار توجه مخاطبان را به خود جلب نماید. البته برای حل این مشکل ممکن است با هر راهکاری رو به رو گردید پس بهتر است از ابتدا خود را آماده نمایید.
- تجربه کاربری نشان دهنده برند شما است
تمامی رنگ ها، نوشته ها و تصاویر موجود در سایت بایستی کاملا متناسب با هویت برند مشتری انتخاب گردند. در واقع شما باید نیاز و هویت برند مشتری را در اولویت قرار داده و با توجه به این دو اصل مهم به طراحی بپردازید. در طراحی خلاق بودن مهم است اما همه چیز نیست.
براساس قانون طراحی تجربه کاربری، یک طرح UX بایستی بازتابی از هویت برند مورد نظر باشد. لذا برای رسیدن به این هدف بهتر است از سهام داران سوالاتی کلیدی از هویت برند پرسیده و مطمئن گردید که طرح شما با هویت برند آن ها تناسب و همخوانی دارد.
- تجربه رابط کاربری طرحی اختصاصی برای کاربر می باشد
به منظور طراحی برای کاربر نیاز بوده که بر نظر و ایده شخصی خود سرپوش گذاشته و ببینید که نیاز کاربر، شما را به کدام سمت می کشاند. زیرا ممکن بوده طراح خلاقانه شما با نیاز کاربر جور در نیاید.
برای اطمینان از درستی راه، بایستی اطلاعاتی کافی در زمینه طرح بر مبنای کاربر داشته باشید. بدین منظور یکی از راه های موثر این است که به شناسایی کاربران مختلف پرداخته و ببینید که آن ها به چه صورت از سایت استفاده می کنند. حتما قبل از اقدام به نشر نسخه پایانی آن را تست نموده و مطمئن گردید که بهترین راه را انتخاب کرده اید.
- شناسایی محرک های رفتاری
یک طراح تجربه کاربری موفق باید اطلاعاتی نیز در زمینه روانشناسی داشته باشد. در واقع شما به عنوان یک طراح تجربه کاربری بایستی به مطالعه در زمینه تمایلات و خواسته های کاربر پرداخته و برای رفتارهای تازه به فکر ایجاد محرک هایی باشید.
برای نمونه به نوتیفیکشن یا همان پیام های قابل کلیک و به نمایش در آمده در صفحه دسکتاپ کاربر اشاره می کنیم، هدف از ایجاد این نوتیفیکیشن ها جلب نظر کاربر می باشد، اما با کمی سهل انگاری احتمال داشته به طور کامل نادیده گرفته شوند، این رفتار شاید سبب گرفتن وقت و انرژی کاربر گردد. بعضی از طراحان در استفاده از نوتیفیکیشن ها زیاده روی نموده و در آخر نیز از عدم نتیجه دهی آن ها متعجب می گردند.
در واقع نکته کلیدی این ماجرا این است که یک طراح باید مطالعه کافی در زمینه رفتارهای کاربر در طی روز داشته و ببیند که در طی یک روز و در هر بازه زمانی انگیزه های کاربر به چه صورت می باشد و بعد با توجه به این موارد اقدام به ارسال نوتیفیکیشن در زمان مناسب نماید.
به عنوان نمونه، در مسیر رفتن به سرکار دریافت یک نوتیفیکیشن چندان جالب نخواهد بود چرا که احتمالا ذهن فرد درگیر موضوعات مهم تری می باشد و به طبع مایل می باشد که هر چه زودتر به محل کار برسد. اما همین نوتیفیکیشن در زمان برگشت به خانه ممکن است بازخورد بهتری داشته باشد.
- تشویق کاربران به اسکرول کردن
یکی از راه های تشویق کاربران به داشتن توجهی بیشتر به مطالب موجود در عمق صفحه، اسکرول کردن می باشد و این موضوع باعث می شود کاربر زمان بیشتری را در سایت گذرانده و شانس شما برای تبدیل کاربر به مشتری بیشتر خواهد بود. یکی از دلایل طراحان برای قرار دادن دکمه call-to-action در انتهای سایت نیز همین موضوع می باشد.
اسکن کردن تمامی صفحه نیز از دیگر روش های تشویق کاربران به شمار می آید برای نمونه شما توانسته با استفاده از فلش های رو به پایین و یا مخفی نمودن بخش از متن کاربر را راغب کنید که برای خواندن ادامه مطلب به پایین صفحه مراجعه کند.
- محتوا باید تعیین کننده تعاملات باشد
تجربه کاربری صرفا به آیکون های کلیک شده توسط کاربر یا رنگ روی صفحه محدود نمی شود. در واقع هر چیزی را که کاربر مشاهده نموده اعم از نوشته، تصویر و ویدئو یک محتوا به شمار خواهد آمد. یک تصویر هر چقدر نیز که جذاب بوده در صورتی که از محتوایی قوی برخوردار نباشد ارزشی نخواهد داشت. هدف از تولید محتوا جذب آسان کاربران می باشد و این محتوا باید به گونه ای بوده که کاربر این طور احساس کند که در حال خواندن راهنمایی های یک دوست می باشد.
- حذف المان های غیرضروری صفحه
طی دهه گذشته، تغییرات بسیاری در زمینه طراحی تجربه کاربری به وجود آمده است و در واقع سیر تکامل آن به صورت نزولی می باشد. امروزه دیگر رنگ های خیلی روشن چندان در طراحی کاربردی ندارند. و دلیل تاکید بر حذف المان های غیرضروری نیز این است که به طور معمول این المان ها دارای عملکرد بسیار ظریفی بوده و خیلی از مواقع به چشم نخواهند آمد. برای نمونه می توان به عکسی اشاره کرد که در خیلی از مسائل نظر کاربر را جلب می نماید. شما بایستی به نوعی خود را جای کاربر گذاشته و ببینید که استفاده از کدام یک از المان ها مناسب بوده و کدام یک از آن ها نیز شما را از رسیدن به هدف دور می کنند.
جمع بندی
قطعا با در نظر گیری اصول طراحی تجربه کاربری می توان در زمینه ایجاد و طراحی سایت بسیار موفق تر ظاهر شد. یک طرح خوب باید زمینه هدایت کاربران به سوی نیاز و خواسته هایشان را مهیا سازد. از طریق موارد عنوان شده در این مقاله شما به راحتی می توانید به پیاده سازی و طراحی یک طرح تجربه کاربری پرداخته و از استقبال کاربران سایت خود شگفت زده شوید.
نظر شما چیست
امیدواریم مقاله 10 قانون که هر طراح تجربه کاربری باید آن ها را بداند برای شما مفید بوده باشد؛ در صورتی که شما نیز در این خصوص راهکار و یا پیشنهادی دارید بسیار خوشحال میشویم، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.