۵ سوال که هر طراح گرافیک باید از کارفرما بپرسد
به طور معمول گرافیست ها در ازای انجام هر طرح گرافیکی مبلغ قابل توجهی را دریافت می نمایند. اما برخی از مشتریان پس از دریافت پروژه گرافیست را به مشکل خواهند انداخت. از این رو یک گرافیست بایستی پیش از بستن قرارداد نهایت دقت خود را به کار گرفته تا بعد ها اذیت نشود.
این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که پروژه آماده تحویل شما، بایستی کاملا با طرح اولیه تطابق داشته و ممکن بوده پس از انجام پروژه دیگر به راحتی نتوان در آن تغییرات دلخواه مشتری را در طرح مورد نظر پیاده نمود. از این رو این احتمال وجود داشته که اگر گرافیست به این موضوع توجه نداشته باشد به هنگام تحویل پروژه دچار دردسر گردد.
به همین دلیل نیاز بوده که شما به عنوان یک گرافیست قبل از آغاز کار پروژه، سوالاتی را در رابطه با طرح مورد نظر از مشتری بپرسید. ما در ادامه به شرح سوالاتی اساسی که نیاز بوده شما پیش از انجام پروژه از مشتری خود بپرسید پرداخته ایم:
- مخاطب طرح مورد نظر چه کسانی هستند؟
یک گرافیست بایستی پیش از هر کاری این را بداند که باید برای چه دسته ای از افراد طرح ایجاد کند. وقتی که گرافیست نسبت به محتویاتی که مشتری قصد داشته به مخاطبین خود القا نماید آگاه گردد، خیلی بهتر می تواند طرح را هماهنگ با نیاز های مشتری ایجاد نماید. لذا شما بایستی دست به طراحی طرحی زده که بیشترین مخاطب را داشته باشد.
- برند شما چه دارای چه پیامی می باشد؟
بدون شک هر طرح گرافیکی در برگیرنده یک پیام می باشد. مشتری بایستی به خوبی برای طراح گرافیکی شرح دهد که قصد داشته مخاطب چه پیامی را از این طرح دریافت نماید. انتقال این پیام به مخاطب به خوبی به کمک تضاد رنگ ها میسر خواهد شد و می توان به کمک رنگ های متضاد بیشترین تاثیر را روی مخاطب گذاشت.
- مشخصات کلی و دقیق طرح درخواستی شما چه می باشد؟
به طور معمول هر گرافیست از شیوه های گوناگونی قادر بوده که طرح مورد نظر مشتری را ایجاد نموده و در قالب های گوناگون به ارائه آن بپردازد.طرح نهایی شما می تواند به صورت یک تراکت یک صفحه ای و یا یک بروشور چند صفحه ای ارائه گردد. با این حال شما نیاز داشته که ویژگی و خصوصیات طرح درخواستی را به خوبی بدانید. این مسئله به شما کمک نموده تا برای طرح مورد نظر هزینه و زمان مناسبی را لحاظ بفرمایید.اما در واقع مشتری خود به خوبی قالب مناسب برای طراح گرافیکی که مدنظر داشته را تشخیص نمی دهد. از این رو در چنین شرایطی شما باید به عنوان یک گرافیست حرفه ای این توانایی را داشته باشيد که مشتری خود را در این خصوص راهنمایی نموده و به وی مشاوره بدهید تا انتخاب مناسب تری داشته باشد.
پس از دریافت پاسخ این سوال، مواردی چون ابعاد کار، کیفیت کاغذ، تعداد صفحات و تعداد کپی مورد نیاز از طرح روشن خواهند شد.
- بودجه در نظر گرفته برای این طرح چقدر می باشد؟
یکی از مهم ترین سوال هایی که طراح گرافیک باید از مشتری خود بپرسد مبلغ در نظر گرفته برای این کار می باشد. چرا که برخی از مشتریان در ابتدای کار به طور مشخص حرفی از بودجه خود نزده تا شاید در آخر کار بتوانند با چانه زدن مبلغ پروژه را به حداقل برسانند. اغلب افراد طراحی های گرافیکی را دست کم گرفته و فکر می کنند برای چنین کار هایی باید مبلغ بسیار ناچیزی دریافت شود. این در صورتی است که برای ایجاد یک طرح گرافیکی وقت، حوصله و خلاقیت بسیاری خرج می گردد تا در نهایت یک کار حرفه ای به مشتری تحویل داده شود. لذا با توجه به زحمتی که برای طرح کشیده می شود هزینه نیز بایستی افزایش یابد.
- پروژه را برای چه تاریخی نیاز دارید؟
اگر چه این روز ها نرم افزار ها و ابزار های حرفه ای برای انجام طراحی های گرفیکی وجود داشته اما با این حال باز هم برای انجام یک کار حرفه ای، گرافیست به یک زمان مناسب برای ارائه کار نیاز خواهد داشت. قطعا هر چه تایم در نظر گرفته شده برای پروژه بیشتر باشد کار نهایی از کیفیت بیشتری برخوردار می باشد. این احتمال وجود داشته که یک گرافیست پروژه ارزان تر را به خاطر زمان بیشتری که داشته به دیگر پروژه ها ترجیح دهد.