ویژگی های یک کارت ویزیت حرفه ای و تاثیرگذار
شما به عنوان یک طراح بایستی بدانید که آوردن چه اطلاعاتی بر روی کارت ویزیت مهم بوده چرا که یک کارت ویزیت علاوه بر انتقال اطلاعاتی به مخاطب، در تبلیغ و بازاریابی نیز نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. این مسئله باعث شده است حتی با وجود پیشرفت شیوه های دیجیتالی باز هم همچون گذشته کارت ویزیت یکی از راه های موثر در تبلیغات به شمار آید چرا که شیوه های دیجیتالی امکان تعاملات انسانی را در اختیار افراد قرار نخواهد داد.
یک کارت ویزیت در صورتی که به صورت حرفه ای طراحی گردد باعث شده برند شما به بهترین و موثر ترین نحو ممکن به مخاطبین شناسانده شده و نام تجاری و برند کسب و کار شما را در ذهن مخاطب ماندگار خواهد ساخت. برای آن که شروع راحت تری در طراحی کارت ویزیت داشته باشید می توانید یک طرح آماده و مناسب را برگزیده و بعد به تغییر اطلاعات درون آن پرداخته و طرح را سفارشی نمایید. زمانی که شما یک طرح مناسب و باکیفیت داشته باشید تنها کار باقی مانده برای شما وارد کردن اطلاعات خود در کارت می باشد.
اما توصیه ما به شما این است که در صورت داشتن یک کسب و کار وسیع و حرفه ای بهتر بوده برای آن که شانس دیده شدن کسب و کار خود را بسیار بیشتر نمایید و برند خود را به مخاطبین یک برند باهویت و با اصالت نشان دهید بهتر بوده این کار را به طراحان با تجربه در این زمینه بسپارید.
ما در این مقاله قصد داریم نکاتی اساسی در طراحی یک کارت ویزیت را به شما ارائه دهیم که قطعا با توجه به این نکات به هنگام طراحی کارت ویزیت، کارت ویزیت شما در نقش یک ابزار ارتباطی بازاریابی قوی، موثر واقع خواهد شد اما در غیر اینصورت مخاطب هیچ تاثیری از کارت ویزیت شما دریافت ننموده و خیلی راحت روانه سطل زباله خواهد شد.
- استفاده از لوگو و شعاری مناسب
قبل از هر چیزی باید لوگو و شعاری مناسب با کسب و کار خود را در کارت ویزیت درج نمایید. شما بایستی از قدرت کلمات، رنگ ها و اشکال مختلف در کارت ویزیت خود بهره برده و به کمک آن ها برند خود را به مخاطب بشناسانید.
لوگو شما باید به گونه ای بوده که مخاطب با دیدن آن به خوبی نوع کسب و کار شما را تشخیص دهد و به این فکر کند که این لوگو را در چه جاهای دیگری از قبیل دفتر کار شما، وب سایت، خبرنامه، نمونه کار ها و... دیده است.
- معرفی کسب و کار خود
این را در نظر داشته باشید که آوردن نام و عنوان شغلی بر روی کارت ویزیت از مهم ترین نکاتی بوده که بایستی به آن توجه شود چرا که شما به واسطه آن به خوبی می توانید مخاطب را با کسب و کار خود آشنا نموده و او را به سمت کسب و کار خود جلب نمایید.
این اطلاعات زمانی تاثیر گذار بوده که در فضای مناسبی از کارت ویزیت آورده شده و مختصر و مفید اطلاعات لازم را در رابطه با کسب و کار خود در اختیار مخاطب قرار دهید. پس از آوردن شجرنامه خود در کارت ویزیت خودداری نمایید!
بهترین جا در کارت ویزیت برای نام و عنوان شغلی خود، پس از لوگو و اسم برند می باشد.
چگونه شغل خود را عنوان نماییم؟ در صورتی که در زمینه های مختلفی چون، مترجمی، کارآفرینی و مدیریت یک کسب و کار کوچک به طور همزمان فعالیت دارید، بدون شک می توانید عنوان تمامی این شغل ها را در کارت ویزیت درج نمایید اما فکر کنید که قید نمودن کدام عنوان در تاثیر گذاری کارت ویزیت شما نقش پررنگ تری خواهد داشت؟ پیشنهاد می شود تنها عنوانی را برای شغل خود برگزینید که مهم تر از سایرین بوده و علاقه مند هستید که مخاطب شما را با آن شغل بشناسد.
در خیلی از کارت ویزیت های دریافت شده در محیط هایی چون کنفرانس ها شاهد آن هستیم که افراد حوزه اصلی فعالیت خود را در کنار نام و عنوان شغلی بیان نکرده و این موضوع در واقع یک امتیاز منفی و یک ضعف بزرگ به شمار آمده و باعث شده افراد بعد از گذشت مدتی با دیدن این کارت ویزیت به هیچ عنوان حوزه فعالیت آن ها را به خاطر نیاورده و پس از آن تنها سرانجامی که آن کارت ویزیت داشته انداخته شدن در سطل زباله می باشد.
لذا پیشنهاد می شود کاری که در حال حاضر در آن فعالیت داشته را در کارت ویزیت عنوان نمایید. برای درک بهتر به نمونه های زیر توجه نمایید:
- آوردن اطلاعات تماس به صورت کامل
یکی از اصلی ترین اطلاعات در یک کارت ویزیت اطلاعات تماس می باشد. برای آن که شانس بیشتری برای دریافت تماس از سوی مخاطبین را داشته باشید بایستی راه های تماسی را برای آن ها در نظر گرفته و در کارت ویزیت درج نمایید.
لطفا تاثیرگذاری یک کارت ویزیت را با آوردن اطلاعات تماسی نظیر یک ایمیل عمومی، و یا شماره تماسی که مخاطب با گرفتن آن با صدای یک اپراتور مواجه می گردد از بین نبرید.
شماره آورده شده در کارت ویزیت بایستی متعلق به خود شما بوده و به هیچ عنوان احتمال واگذاری آن به شخص دیگری را نمی دهید. استفاده از یک ایمیل عمومی همچون Gmail پرسونال برندینگ و یا تجارت حرفه ای شما را ضعیف نشان خواهد داد و باعث شده مخاطب کار شما را چندان جدی نگیرد.
در کارت ویزیت به عنوان مدیر و صاحب یک کسب و کار به جای آوردن راه های تماس شخصی، اطلاعات تماس مستقیم خود را بیان نمایید.
آدرسی که در کارت ویزیت بایستی درج شود نیز بسته به ماهیت کار شما متفاوت خواهد بود؛ برای مثال چنانچه کسب و کار شما دارای یک دفتر فیزیکی بوده آدرس دفتر را در کارت ویزیت بیاورید و در صورت عدم در اختیار داشتن یک دفتر مشخص آدرس اینترنتی خود را عنوان نموده تا مخاطب برای کسب اطلاعات لازم به آن جا مراجعه نماید.
- در قرار دادن آدرس وب سایت هوشمند و زیرکانه عمل کنید
درج آدرس وب سایت به منزله این نیست که شما قصد داشته وب سایت خود را به رخ مخاطب بکشانید. بلکه عنوان نمودن آدرس وب سایت باعث ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب شده و او را به سمت وب سایت برای به دست آوردن اطلاعات بیشتری از کسب و کار شما می کشاند. لذا بهتر بوده به طور مستقیم او را به صفحه دلخواه خود راهنمایی کنید، صفحه ای که اطلاعات مفید و جذابی از کسب و کار خود را در آن درج نموده اید.
پیشنهاد می شود در صفحه مورد نظر خود با قرار دادن شعار یا ویدیوهای کوتاه و در عین حال جذاب اطلاعات لازم را به مخاطب انتقال دهید. شما حتی می توانید با یک پیشنهاد جذاب و یا یک سورپرایز این افراد را به عنوان تشکر بابت سر زدن به وب سایت تان خوشحال کنید.
بهتر است URL یا نشانی وب سایت تان را به گونه ای انتخاب نموده که هم به راحتی تایپ شده و هم تا جای ممکن کوتاه باشد.
خود را به جای مخاطب بگذارید آن وقت خواهید دید که تایپ کردن یک آدرس سه خطی برای مطالعه اطلاعاتی در رابطه با یک کسب و کار چندان جلب به نظر نمی رسد. پس تا جایی که ممکن است آدرس کوتاه و جالبی را برای وب سایت خود در نظر بگیرید.
به نظر شما کدام یک از دو آدرس زیر جذاب تر هستند؟
yourdomain.com/magic
yourdomain.com/landing-page
- عنوان پروفایل خود در شبکه های اجتماعی
پیشنهاد ما به شما این است که نه همه ی پروفایل های شبکه اجتماعی خود اما برخی از آن ها را در اطلاعات کارت ویزیت درج نمایید.
این روز ها در کسب و کار های مجازی و سنتی شبکه های اجتماعی نیز نقش پررنگی داشته و در واقع عدم فعالیت شما در شبکه های اجتماعی از دید مخاطب یک امتیاز منفی محسوب می گردد.
اما توصیه ما به شما این است که در درج پروفایل خود در شبکه های اجتماعی بر روی کارت ویزیت افراط به خرج نداده و پروفایل هایی که مرتبط با کسب و کار شما بوده را عنوان نمایید و از بقیه پروفایل ها صرف نظر نمایید.
مثلا در صورتی که شما در زمینه عکاسی یا فیلمبرداری مشغول به کار بوده و در شبکه جتماعی اینستاگرام نیز با یک حساب کاربری فعالیت دارید، آن را در کارت ویزیت درج نمایید. شما می توانید با تبلیغ کسب و کار کوچک خود در شبکه های اجتماعی به آن رونق بخشیده و باعث افزوده شدن بر تعداد مخاطبین خود گردید.
حتما پروفایل های مرتبط با کسب و کار خود را در کارت ویزیت قرار دهید.
- باقی گذاشتن فضای سفید
شاید تعجب کنید اما واقیعت آن است که خالی گذاشتن بخشی از فضای کارت ویزیت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد که باید حتما آن را مدنظر قرار دهید. شما باید آن قدر در طراحی کارت ویزیت قوی عمل کنید که مخاطب لحظه ای به دور انداختن آن فکر هم نکند. طراحی شما بایستی برای مخاطب به اندازه ای جذاب بوده که با اشتیاق تمام مطالب آن را مطالعه کند.
یکی از مسائلی که به مطالب شما جذابیت بخشیده و باعث می گردد مطالب از حالت خسته کننده بیرون روند، باقی گذاشتن فضای خالی در کارت ویزیت می باشد.
برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنیم به سراغ طرح کارت ویزیت های مینیمالیست که در اینترنت موجود بوده رفته و آن ها را ببینید که چگونه اطلاعات در آن ها به صورت کامل اما کوتاه آورده شده است.
- استفاده از نبوغ و خلاقیت خود
برای آن که تمامی نکات ذکر شده در بالا را به خوبی و حرفه ای پیاده سازی نمایید نیاز است که خلاق بوده و این اطلاعات را به گونه ای جذاب و مناسب در کارت ویزیت قرار دهید در غیر این صورت نتیجه دلخواه خود را از طراحی کارت ویزیت به دست نخواهید آورد.
طراحی کارت ویزیت شما بایستی به گونه ای بوده که مخاطب با دیدن آن به خوبی با کسب و کار شما آشنا گردد. مثلا شما می توانید در صورت فعالیت در زمینه مزون و دوخت لباس مجلسی، کارت ویزیت خود را به شکل لباس عروس طراحی نمایید.
یا چنانچه عکاسی می کنید متناسب با نام آتلیه خود یک طرح شکیل و خلاقانه را برای کارت ویزیت خود در نظر بگیرید.
هیچ جای نگرانی نخواهد بود اگر در پیدا کردن یک ایده خوب سردرگم شده اید، این امکان برای شما وجود داشته که با کمک گرفتن از طراحان موفق، و یا مشاهده نمونه کار دیگر طراحان ایده مناسبی را برای طراحی خود پیدا نمایید.
این را به خاطر داشته باشید که هدف شما در از طراحی کارت ویزیت برقراری ارتباطی موثر با مخاطب بوده که برای تاثیر گذاری مناسب در ذهن مخاطب باید نکات بسیاری را مورد توجه قرار دهید و اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهید که در عین مفید بودن جذاب نیز باشند.
امیدوارم مقاله ویژگی های یک کارت ویزیت حرفه ای و تاثیرگذار برای شما مفید بوده باشد و بتوانید در طراحی های خود از نکات ذکر شده بهترین استفاده را داشته باشید؛ در صورتی که در خصوص این مقاله دیدگاهی دارید آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.