با پر کردن فیلد های این ابزار می توانید به راحتی لینک های UTM مورد نظر خود را بسازید و گزارشات کامل و دقیقی از کمپینهای تبلیغاتی و ورودی سایت خود داشته باشید
بر کسی پوشیده نیست که در دنیای امروز اینترنت حرف اول را میزند. صاحب هر کسب و کاری باید راهی برای فروش آنلاین محصولات خود پیدا کند، چرا که با گسترش اینترنت و استفادهی همگانی از آن، کمتر افرادی حاضرند به صورت سنتی خرید کنند، همچنین حتی اگر تعداد محدودی از انسانها علاقهمند به خرید در سبک قدیمی باشند باز هم برای مقایسه و بررسی به اینترنت و سایت های فروشگاهی مراجعه میکنند.
به غیر از راحتی خریدار دلیل دیگری که فروشندگان و صاحبین مشاغل را به سمت راه اندازی فروشگاه آنلاین سوق میدهد، کاهش چشمگیر هزینه ها و افزایش قابل توجه فروش سود است، چرا که در فروشگاه اینترنتی دیگر لازم نیست برای اجاره مغازه، آب، برق، گاز و مسائلی از این قبیل پولی بپردازید و همچنین دیگر محدود به شهر و محلهی خود نیستید و میتوانید از اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران مشتری داشته باشید و جایگاه خود را در چرخهی فروش ارتقا دهید.
بنابر دلایل گفته شده، حتی اگر اکنون فروشگاه اینترنتی ندارید در ایندهی نزدیک به آن نیاز پیدا خواهید کرد؛ اما ایا ساخت فروشگاه آنلاین به معنای افزایش فروش است؟ پاسخ منفی است! ساخت فروشگاه اینترنتی تنها آغاز ماجراست، برای فروش شما نیاز دارید تا سایت شما دیده شود، چرا که هر چه افراد بیشتری سایت شما را ببینند، خریداران بالقوه بیشتری خوهید داشت و شانس فروش خود را بهبود میدهید.
یکی از بهترین راه ها برای افزایش بازدید سایت و پیدا کردن خریداران اینترنتی استفاده از تبلیغات است. درست مانند بیلبورد هایی که همهی ما در خیابان های شهر دیدهایم، شما بنرهایی را متناسب با استراتژی فروش محصولات خود اماده میکنید و به صفحات، سایت ها و افراد مشهور و پر بیننده میدهید تا با قرار دادن تبلیغات برای سایت مورد نظر شما مخاطب جذب کنند،اما سوال اصلی اینجاست چگونه متوجه میشوید کدام یک از تبلیغ های شما موثرتر بوده است؟ کدام صفحه بازدید شما را بیشتر کرده است؟ در بین بینندگان کدام تبلیغ خریداران بیشتری وجود داشته است؟ اینجاست که یو تی ام به کار میآید. با نویدک همراه باشید تا علاوه بر تعریف یو تی ام کاربرد و ساده ترین راه ساخت آن را به شما اموزش دهیم.
یو تی ام چیست؟
قبل از پاسخ به این پرسش نخست باید با ابزار دیگری اشنا شویم، همانطور که گفته شد اینترنت و فروشگاه های انلاین پیشرفت در چند سال اخیر پیشرفت زیادی کردهاند، به همان نسبت ابزار های تحلیل داده نیز به روز رسانی شد و اهمیت ویژهای در بین مردم و صاحبین مشاغل کسب کرد.
یکی از بهترین و کارا ترین ابزار های این حوزه گوگل انالیتیکس نام دارد، ابزار تحلیل داده شرکت گوگل که مجموعهای از اطلاعات را برای شما فراهم میکند تا با استفاده از آن بتوانید امارها و دیتاهای سایت خود را مشاهده کنید، یکی از مهمترین داده هایی که میتوان از گوگل انالیتیکس گرفت تعداد بازدید سایت در زمان های مختلف است، اما ایراد کار اینجاست که گوگل انالیتیکس به تنهایی نمیتواند تشخیص دهد که هر بازدید کننده از چه طریقی و از کدام مبدا وارد سایت شما شده است. برای حل این مشکل لینک های یو تی ام طراحی شدند، لینک هایی که حاوی اطلاعاتی هستند که به کمک آن و از طریق گوگل انالیتیکس میتوان فهمید که بازدید کننده از چه طریقی وارد سایت شما شده است.
کاربرد لینک یو تی ام
همانطور که قطعا مشخص است تبلیغات اینترنتی با هدف افزایش فروش انجام میگیرند و عموما هزینهبر هستند؛ این کار به نوعی سرمایه گذاری است، چرا که شما علاوه بر هزینهی مستقیم تبلیغات هزینه های مختلفی را مانند طراحی بنر، اعمال تخفیفات گوناگون و غیره را نیز متحمل میشوید تا با افزایش فروش سود بیشتری کسب کنید. در این میان نکتهی بسیار حائذ اهمیت این است که در بین سایت ها و اشخاص گوناگونی که تبلیغات خود را به آنها سپردهاید، کدام موفق تر بودهاند. لینک یو تی ام در این زمینه به شما کمک میکند.
با استفاده از لینک یو تی ام میتوانید ببینید که بازدهی کدام یک از تبلیغات شما بهتر بوده است و کدام تبلیغ موفق شده است افراد بیشتری را جذب کند. همچنین میتواند نشان دهد که چند درصد بازدید کنندگان از هر تبلیغ از شما خریداری کردند و به این ترتیب شما میتوانید تشخیص دهید کدام تبلیغ برای بازار هدف شما مناسبتر عمل کرده است. مطابق مطالب گفته شده حتما از اهمیت و ویژگی استفاده از لینک های یو تی ام اگاه شدهاید، در ادامه با نویدک همراه باشید تا نحوه ساخت و استفاده از این لینک ها و بهترین روش ساخت آن را به شما اموزش دهیم.
اجزای تشکیل دهنده یو تی ام
لینک های یو تی ام در اولین نگاه تفاوتی با لینک های معمولی ندارند، اما اگر دقیق تر نگاه کنید متوجه میشوید که این لینک ها از لینک های معمولی طولانی تر هستند. دلیل طولانی تر بودن لینک های یو تی ام دقیقا همان چیزی است که این نوع لینک ها را کاربردی کرده است. تمام لینک های یو تی ام از 6 قسمت تشکیل شدهاند که از این 6 قسمت، استفاده از 4 قسمت اجباری بوده و استفاده از 2 قسمت انتهایی اختیاری است. در ادامه با نویدک همراه باشید تا تمامی قسمت های یو تی ام را همراه با مثال های مرححله به مرحله برای شما شرح دهیم:
اولین قسمت در یو تی ام « آدرس وبسایت » است، که در حقیقت همان لینک ورود به صفحه مورد نظر شما است که میخواهید برای آن تبلیغ کنید. این قسمت تنها قسمت مشترک لینک یو تی ام با لینک های معمولی است.
به عنوان مثال در اینجا میخواهیم برای صفحه « محاسبه سود بانکی » سایت نویدک یک لینک یو تی ام بسازیم، اولین کار این است که لینک صفحهی مورد نظر را بنویسیم:
https://navidak.ir/profit-calculation
نکته ی حائذ اهمیت در این مرحله این است که برای ساخت لینک یو تی ام باید در انتهای ادرس صفحه مورد نظر علامت سوال « ؟ » قرار دهیم. پس از آن به بخش دوم میرسیم. با ما همراه باشید.
دومین قسمت مورد نیاز و اجباری برای ساخت یو تی ام منبع کمپین نام دارد.
با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز این قسمت در آینده و تحلیل داده ها متوجه خواهیم شد که بازدیدکنندگان ما از چه منبعی وارد سایت ما شده اند. منابع تبلیغ ما میتوانند گوناگون باشند مانند گوگل، فیسبوک، توییتر و حتی اپلیکیشن های پرکاربرد مانند تلگرام و اینستاگرام. برای نمایش دادن منبع کمپین در لینک یو تی ام از کد زیر استفاده میکنیم:
Utm_source
که بعد از آن علامت « = »قرار میگیرد و بعد از آن نام منبع کمپین تبلیغاتی ما نوشته میشود.
برای آشنایی شما عزیزان این کد را به مثال بالا اضافه میکنیم و فرض میگیریم که منبع کمپین ما سایت گوگل است؛ نتیجه به این شکل در میآید:
https://navidak.ir/profit-calculation?utm_source=google
قسمت سوم و اجباری لینک یو تی ام رسانه کمپین نام دارد. با استفاده از این قسمت نوع تبلیغات مورد نظر خود را مشخص میکنیم. تبلیغات در سطح اینترنت چند نوع مختلف دارد. مثلا میتوانیم برای افراد ایمیل های تبلیغاتی ارسال کنیم یا اینکه بنر هایی را در سایت های متنوع قرار دهیم، همچنین میتوان تبلیغات کلیلکی سایت خود را به گوگل بدهیم، هر کدام را که بر اساس استراتژی فروش خود انتخاب کردهایم، پس از کد رسانه کمپین وارد میکنیم:
utm_medium
که بعد از آن مانند قسمت قبلی علامت « = » قرار میگیرد و در ادامه نام رسانه کمپین نوشته میشود.
در مثال بالا، ما در نویدک تصمیم گرفتیم که به افراد زیادی ایمیل بزنیم و ابزار آنلاین خود را معرفی کنیم، پس رسانه کمپین ما ایمیل است و به صورت زیر در لینک یو تی ام قرار میگیرد:
https://navidak.ir/profit-calculation?utm_source=google&utm_medium=email
لازم به ذکر است که برای اضافه کردن پارامتر دوم یعنی رسانه کمپین از علامت « & » استفاده میکنیم.
قسمت چهارم و آخرین قسمت اجباری یو تی ام برای مشخص کردن نام کمپین تبلیغاتی به کار میرود. فایده و کاربرد این قسمت این است که میتوان برای کمپین های تبلیغاتی نام های متنوع در نظر بگیریم که در تحلیل داده ها و سپس دسته بندی اطلاعات به ما کمک کند. کد نام کمپین به این صورت نوشته میشود:
utm_campaign
که بعد از آن مانند قسمت های قبلی علامت « = » قرار میگیرد و در ادامه نام کمپین نوشته میشود. همچنین از علامت « & » نیز برای جدا کردن این قسمت از قسمت های قبلی استفاده میکنیم.
در مثال بالا، ما برای کمپین تبلیغاتی خود نام نوروز را انتخاب میکنیم چرا که هدف ما تبلیغات برای افزایش بازدید در عید نوروز است، در نتیجه لینک ما به این صورت در میآید:
https://navidak.ir/profit-calculation?utm_source=google&utm_medium=email&umt_campaign=norooz
قسمت پنجم اوولین قسمت اختیاری این لینک است. در این قسمت شما اطلاعات مربوط به عبارت کلیدی کمپین را وارد میکنید، این کلمات در حقیقت همان عباراتی هستند که بازدیدکنندگان با جستجوی آنها تبلیغ مورد نظر ما را پیدا کرده و روی آن کلیک میکنند. این پارامتر میتوانیم تشخیص دهیم چند درصد از بازدیدکنندگان و مشتریان ما از کلمه کلیدی مورد نظر ما استفاده کردهاند. بدیهی است که اگر تعداد این دسته از بازدیدکنندگان و خریداران کم باشد، لازم است در استراتژی سئو خود تجدید نظر کنیم. کد این قسمت در لینک یو تی ام به شکل زیر نوشته میشود:
utm_term
که پس از آن درست مانند قسمت های پیشین علامت « = » قرار میگیرد و بعد از آن عبارت کلیدی کمپین نوشته میشود. همچنین از علامت « & » نیز برای جدا کردن این قسمت از قسمت های قبلی استفاده میکنیم. نکتهی مهم این است که این قسمت به فارسی تکمیل میشود و برای جدا کردن کلمات از یکدیگر از « _ » استفاده میگردد.
به مثال بالا برمیگردیم، عبارت کلیدی مورد نظر ما برای این کمپین تبلیغاتی، عبارت « سود_بانکی» است، در نتیجه لینک یو تی ام ما به شکل زیر در میآید:
https://navidak.ir/profit-calculation?utm_source=google&utm_medium=email&umt_campaign=norooz&utm_term=سود_بانکی
آخرین قسمت لینک یو تی ام و دومین قسمت اختیاری این لینک، محتوای کمپین نامیده میشود و برای سهولت دسته بندی و آسان شدن تحلیل داده های سایت استفاده میشود. این پارامتر به ما کمک میکند که کمپین های تبلیغاتی خود را راحت تر دسته بندی و مدیریت کنیم. کد این قسمت به صورت زیر نوشته میشود:
utm_content
که بعد از آن همانند بخش های گذشته علامت « = » قرار میگیرد و پس از آن محتوای کمپین نوشته میشود. ضمنا از علامت « & » نیز برای جدا کردن این بخش از قسمت های قبلی استفاده میکنیم.
برای مثال یاد شده، ما ابزار های مالی را به عنوان محتوی کمپین در نظر گرفتهایم که به شکل زیر آن را به لینک یو تی ام اضافه میکنیم. با اضافه کردن این کد به لینک یو تی ام ساخته شده برای سایت نویدک، کار ساخت این لینک به پایان میرسد و میتوانیم به جای لینک اصلی از یو تی ام ساخته شده استفاده کنیم.
https://navidak.ir/profit-calculation?utm_source=google&utm_medium=email&umt_campaign=norooz&utm_term=سود_بانکی&utm_content=financial
طرز ساخت لینک یو تی ام
دو راه برای ساخت لینک یو تی ام وجود دارد که یکی ساخت به روش دستی و دیگری استفاده از ابزار انلاین ساخت لینک یو تی ام نویدک است. برای ساخت یو تی ام نخست باید اجزای تشکیل دهندهی آن را بشناسیم و سپس هر یک را مطابق فرمول خاصی که در بخش های قبلی مقاله به آن اشاره شد در جای خود قرار دهیم، در پایان نیز باید آن را تست کنیم تا مطمئن شویم لینک ساخته شده به درستی کار میکند. اما با استفاده از ابزار آنلاین ساخت یو تی ام نویدک میتوانید به سرعت لینک های مورد نظر خود را بسازید. در ادامه با ما همراه باشید
چرا ابزار آنلاین ساخت UTM برای گوگل آنالیتیکس نویدک بهترین گزینه برای استفاده است؟
همانطور که گفته شد ساخت لینک یو تی ام به روش سنتی نیازمند صرف دقت و زمان زیادی است! علاوه بر اینها شما باید کاملا با ساختار لینک یو تی ام و علائم نگارشی آن اشنا باشید، از همه مهمتر اینکه اساسا لینک یو تی ام را زمانی میسازیم که نیاز به چند تبلیغ داریم و طبیعتا باید به تعداد بنر های تبلیغاتی برای خود لینک یو تی ام بسازیم که این کار نیاز به زحمات چند برابری دارد. نویدک برای رفاه و ارامش شما عزیزان ابزار آنلاینی را فراهم اورده است که به کمک آن میتوانید به راحتی و با سرعت بالا لینک های یو تی ام مورد نظر خود را بسازید و با خیالی اسوده از انها استفاده کنید. در این روش دیگر تنها با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و تنها با یک کلیک صاحب لینک یو تی ام اختصاصی میشوید و در وقت و هزینه های خود به طرز قابل توجهی صرف جویی میکنید. در ادامه با نویدک همراه باشید تا طرز استفاده از این ابزار آنلاین کاربردی را برای شما شرح دهیم.
نحوه استفاده از ابزار آنلاین ساخت UTM برای گوگل آنالیتیکس نویدک
تیم طراحی نویدک در طراحی ابزار آنلاین ساخت لینک یو تی ام نهایت تلاش خود را به کار گرفنه است تا این ابزار در ساده ترین شکل ممکن به دست شما برسد و از آن استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار آنلاین در بخش اول «آدرس وب سایت» باید نام وب سایت خود را وارد کنید. بخش دوم «منبع کمپین» نام دارد که در این بخش باید نام منبع کمپین خود را وارد کنید.در بخش سوم « رسانهی کمپین» نوع تبلیغات خود را مشابه توضیحات ارائه شده وارد میکنید، در بخش چهارم « نام کمپین» اسم کمپین تبلیغاتی خود را وارد میکنید. بخش پنجم « عبارت کلیدی کمپین» نام دارد که در این بخش باید عبارت کلیدی و محوری تبلیغات خود را وارد کنید، بخش اخر « محتوای کمپین » است که میتوانید اگر فروشگاه شما به طور انحصاری محول خاصی میفروشد نام آن را وارد کنید. لازم به ذکر است که دو بخش پایانی یعنی عبارت کلیدی کمپین و محتوای کمپین اختیاری بوده و شما بر حسب سلیقه و استراژی فروش خود میتوانید اطلاعاتی را در این بخش وارد کنید.
پیشنهادات و نظرات ارزشمند خود را نسبت به این ابزار از طریق ثبت دیدگاه برای ما ارسال کنید.