طرح لایه باز چیست
ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که طرح لایه باز چیست؟ به زبان ساده فایل های گرافیکی هستند که شما قادر به ویرایش و تغییر تمامی المان های موجود در آن هستید. یعنی اگر یک طرح لایه باز داشته باشید، می توانید متن، تصاویر، افکت ها و هر چیز دیگری که در فایل وجود دارد را به راحتی تغییر داده و سفارشی سازی کنید. همچنین می توانید قسمت هایی از فایل را حذف کرده و یا بخش های جدیدی به آن اضافه کنید.
طرح لایه باز چیست ؟
در مورد طرح های لایه باز، فرمتی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، فرمت PSD است که مربوط به نرم افزار گرافیکی فتوشاپ است. هنگامی که شما با نرم افزار فتوشاپ طرحی را ایجاد می کنید، در هنگام ذخیره فایل می توانید فرمت ذخیره شدن را PSD انتخاب کنید و سپس فایل را ذخیره کنید. حالا هر بار که این فایل را باز کنید می توانید به صورت کامل آن را ویرایش کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا فایل را به دوستان خود بدهید و آن ها نیز قابلیت ویرایش تمامی المان های موجود در طرح شما را خواهند داشت. در مورد فایل های لایه باز PSD جالب است بدانید حداکثر حجم آن ۲ گیگابایت خواهد بود و بیشتر از آن امکان ذخیره فایل وجود ندارد. البته ۲ گیگابایت حجم بسیار زیادی است و تقریبا تمامی پروژه های مبتدی و حرفه ای حجم بسیار کمتری دارند.
تاریخچه طرح لایه باز از ابتدا تا اکنون
در مورد تاریخچه طرح لایه باز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما فایل های لایه باز PSD دقیقا از نسخه اول فتوشاپ که در سال ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد، به وجود آمدند. البته در نسخه های ابتدایی فتوشاپ، قابلیت های پیچیده مانند آن چه که الان در دسترس است وجود نداشت، اما در زمان خود یک نرم افزار فوق العاده و یک پیشرفت بزرگ در نرم افزارهای گرافیکی محسوب میشد.
کاربردهای طرح لایه باز
بدون شک طرح های لایه باز کمک بسیاری به طراحان می کنند. به طور مثال فرض کنید شما در یک کانون تبلیغات مشغول به کار طراحی هستید و روزانه چندین سفارش طراحی و چاپ کارت ویزیت دریافت می کنید. قطعا اگر سعی کنید تمامی کارت ویزیت و دیگر سفارشات را از پایه طراحی کنید وقت بسیار زیادی از شما گرفته می شود. حال شما می توانید به سایت هایی که طرح لایه باز آماده می فروشند مراجعه کنید و از بین صدها فایل لایه باز کارت ویزیت، طرح نزدیک به سفارش خود را دانلود کرده و با کمی تغییر آن را تحویل مشتری دهید. با این کار هم وقت بسیار کمتری از شما گرفته می شود و همچنین یک کار حرفه ای و با گرافیک خوب تحویل مشتری می دهید. یکی دیگر از کاربردهای طرح لایه باز این است که شما را از پیچیدگی های طراحی راحت می کند.
بهترین مرجع دانلود طرح لایه باز
حالا که با طرح های لایه باز آشنا شدیم به این نکته مهم می رسیم که آیا مرجع کاملی برای دانلود و خرید این فایل ها وجود دارد یا خیر؟ سایت های خارجی زیادی وجود دارند که این تصاویر را به صورت رایگان و یا فروشی در وب سایت های خود قرار داده اند. اما استفاده از این سایت ها دو مشکل بزرگ دارد. طرح های لایه باز رایگان موجود در این وب سایت ها حرفه ای نیستند و معمولا طرح های ساده ای هستند که بیشتر برای کاربران مبتدی مناسب خواهند بود. فایل های تجاری نیز که کاملا حرفه ای هستند قابلیت خرید از کشور ما را ندارند و نمی توانیم به راحتی از آن ها استفاده کنیم.
البته حتی اگر بتوانید با روش های گوناگون این فایل ها را از سایت های خارجی خریداری کنید، باید هزینه بسیار زیادی بپردازید. به طور متوسط هر طرح لایه باز حرفه ای در سایت های خارجی حدود ۱۰ دلار قیمت دارد که چیزی نزدیک به 470 هزار تومان برای ما تمام می شود. در این بین سایت های ایرانی مختلفی توانسته اند با کمک ده ها گرافیک کار حرفه ای، طرح های لایه باز زیادی را برای شما آماده کند که تعدادی از آن ها به صورت رایگان و تعدادی با قیمت های ناچیز به فروش می رسد که موضوعات کامل و مختلف را برای تمام سلیقه ها را پوشش خواهد داد.
مهمترین طرح های لایه بازی که وجود دارند عبارتند از:
۱ - کارت ویزیت لایه باز
شاید پر استفاده ترین فایل تجاری لایه باز، کارت ویزیت باشد که روزانه سفارشات زیادی برای طراحی آن دریافت خواهید کرد.
۲ – بنر مشاغل لایه باز و بنر مناسبتی
بنرها در مکان های مختلف و برای مناسبت های مختلف به کار می روند. به طور مثال برای تبریک مناسبت های مختلف و مهم، از بنرهایی با سایزها و طرح های گوناگون استفاده می شود. همچنین بعضی از فروشگاه ها برای معرفی محصولات و یا نام فروشگاه از بنر و فلکسی استفاده می کنند.
۳ – کاتالوگ و بروشور لایه باز
کاتالوگ و بروشور معمولا برای معرفی خدمات و محصولات شرکت ها و فروشگاه ها استفاده می شود. این فایل ها چندین صفحه دارند و قطعا طراحی آن ها زمان بسیار زیادی را از طراح خواهد گرفت.
۴ – تراکت لایه باز
با وجود روش های مختلف تبلیغات آفلاین و آنلاین، هنوز تراکت ها نقش مهمی در تبلیغات محلی دارند. هنوز هم بهترین روش برای تبلیغ یک فروشگاه محلی استفاده از تراکت های رنگی و سیاه و سفید است.
۵ – فاکتور لایه باز
هنوز بسیاری از فروشندگان به اهمیت فاکتور اعطایی به مشتری پی نبرده اند. فاکتور فروشگاه می تواند پرستیژ آن مکان تجاری را به مشتری القاء کند و همچنین می توان به عنوان یک برگه تبلیغاتی از آن استفاده کرد. اگر هنوز برای فروشگاه خود از فاکتورهای آماده بازار استفاده می کنید.
۶ – تقویم لایه باز
هر سال با نزدیک شدن به سال جدید بازار تقویم های تبلیغاتی بسیار داغ می شود. از آن جایی که مردم تقویم را به مدت یک سال نگهداری می کنند، می تواند یکی از بهترین گزینه های تبلیغاتی برای شرکت ها و فروشگاه های مختلف باشد. در بین انبوه تقویم هایی که شرکت های مختلف به مردم ارائه می دهند چه دلیلی دارد مردم تقویم شرکت شما را روی دیوار منزل خود نصب کنند؟ دو مورد مهم را برای متفاوت بودن باید رعایت کنید: زمان چاپ و انتشار تقویم و طراحی آن. در مورد اولی بهتر است نیمه اول اسفند تقویم تبلیغاتی خود را آماده و انتشار داده باشید.
۷ – آگهی ترحیم لایه باز
از آنجایی که در کشور ما به عزیزان فوت شده اهمیت بسیار زیادی داده می شود و مراسمات مختلفی برای فرد متوفی گرفته می شود، آگهی ترحیم زیادی نیز سفارش داده می شود. از آن جایی که این نوع سفارشات معمولا سریع بوده و مشتری فایل خود را در اسرع وقت نیاز دارد، طراح نمی تواند با خیال راحت و در زمان آزاد آگهی ترحیم را طراحی و آماده کند.
۸ – منو لایه باز
یکی از مهمترین مواردی که در رستوران باید به آن توجه کرد، منوی سفارش غذا می باشد. فرض کنید وارد یک رستوران شیک می شوید که یک منوی بسیار ساده و به دور از هرگونه خلاقیت گرافیکی و طراحی دارد. چه حسی به شما دست می دهد؟ قطعا با خود فکر می کنید وقتی صاحب رستوران به منوی سفارش غذا هیچ توجهی نکرده، پس به کیفیت غذا و دیگر موارد نیز اهمیتی نمی دهد. پس بسیار مهم است که رستوران داران عزیز به این نکته توجه کنند و برگه منوی غذایی زیبایی را برای مشتریان خود آماده کنند.
۹ – آیکون و لوگو لایه باز
زمانی که شما قصد داشته باشید لوگو طراحی کنید، نیاز به آیکون های مختلف دارید تا با تغییرات در آن ها لوگوی مشتری خود را طراحی و آماده کنید. البته توصیه می کنیم در مورد لوگو سعی کنید از این طرح ها ایده بگیرید و در سفارشی سازی آن ها نهایت خلاقیت را به کار ببرید.
۱۰ – ست اداری لایه باز
خوشبختانه استفاده از ست اداری در شرکت های مختلف ایران به خوبی جا افتاده است و مدیران شرکت به این نکته پی برده اند که استفاده از ست اداری تا چه اندازه می تواند اعتبار و پرستیژ شرکت را نزد مشتریان افزایش دهد. ست اداری با توجه به میزان بودجه شرکت می تواند سیاه و سفید یا رنگی باشد. همچنین طراحان و کانون های تبلیغاتی می توانند با استفاده از این طرح های لایه باز ست اداری علاوه بر صرفه جویی در زمان خود، با تحویل ست اداری حرفه ای، مشتریان بیشتری را جذب نمایند.
۱۱ – ست تبلیغاتی لایه باز
نقش تبلیغات در جذب مشتری بر هیچکس پوشیده نیست. امروزه اگر تبلیغات نداشته باشید نمی توانید در بازار پررقابت کسب و کارها دوام بیاورید و از صحنه رقابت خارج خواهید شد. فرض کنید شما بهترین خدمات با کمترین قیمت را به مشتری ارائه می دهید. اما هیچکس از این موضوع خبر ندارد. به نظر شما آیا کسی از خدمات و محصولات شما استفاده می کند؟ قطعا خیر! تا زمانی که در جلوی چشم مشتری نباشید نمی توانید محصولات خود را به فروش برسانید. یکی از مدرن ترین روش های تبلیغاتی که می تواند در پیشبرد اهداف تبلیغاتی شما بسیار موثر باشد، استفاده از ست تبلیغاتی است. ست تبلیغاتی اگر به صورت حرفه ای آماده و ارائه شود می تواند بسیار سریع تر از آنچه که فکرش را بکنید شما را به سمت موفقیت پیش ببرد.
طرح های ذکر شده در بالا را می توان مهمترین و پراستفاده ترین طرح های لایه باز دانست. علاوه بر آن ها فایل های لایه باز دیگری مانند سربرگ، تقدیرنامه، پاکت نامه، گواهینامه، دعوت نامه، کارت گارانتی، کارت شناسایی، استند، وکتور، طرح تیشرت و ... وجود دارد که تمامی آن ها را تهیه نمایید.
سخن پایانی
طرح لایه باز یکی از بهترین مواردی بود که توسط شرکت بزرگ ادوبی معرفی شد. استفاده از طرح های لایه باز می تواند در وقت و زمان شما تا حد زیادی صرفه جویی کند. همچنین زمانی که شما از چندین فایل لایه باز که توسط طراحان متفاوتی آماده شده است استفاده می کنید، با طرح های دیگران آشنا می شوید و این به شما کمک می کند تا در طراحی های خود حرفه ای تر شوید و از تجربیات دیگران نیز استفاده کنید.