اصالت در نامگذاری: تأثیر اسمهای ایرانی در رشد برند
در گذشته اکثر افراد نام مغازه و شرکت های خود را از اسامی اصیل ایرانی انتخاب می کردند؛ اما امروزه اگر در بین برندها و شرکت های کوچک و بزرگ جستجو کنید، نام های خارجی بیشتر استفاده می شود. این موضوع به قدری رواج پیدا کرده است که گاهی از مواقع، تشخیص ایرانی بودن برند سخت می شود؛ اما آیا استفاده از اسامی خارجی به جای نام های اصیل نتیجه مثبتی دارد؟ طبیعتا هر کجای دنیا فرهنگ و نوع دید خاصی دارند و برای آن ها اصالت اهمیت زیادی دارد.
قطعا برای آن که بتوانید برند ایرانی خود را به جایگاه معروف شدن برسانید، باید ابتدا نظر مردم ایران را جلب کنید؛ چرا که انتخاب اسم برند، تاثیر زیادی بر انتخاب مشتریان می گذارد. بر همین اساس انتخاب نام های بیگانه و غیر اصیل، کمک زیادی به رشد برندها نمی کند. البته چالش بسیاری از افراد برای انتخاب اسامی اصیل ایرانی، پیدا کردن نام های جدید و جذاب است؛ از همین رو اگر شما اطلاعات کافی درباره تاثیر اسم برند ایرانی و نحوه انتخاب آن ها ندارید، پیشنهاد می کنیم که از تیم های برندینگ قوی مانند برنداکسین کمک بگیرید.
تاثیر اسم ایرانی در رشد برند
درست است که برندهای ایرانی ریشه در کشور ایران دارند؛ اما برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چرا باید اسم اصیل ایرانی برای برند خود انتخاب کنیم؟ قطعا دلایل مختلفی برای انتخاب اسم برند ایرانی وجود دارد که در ادامه چند مورد از آن ها را معرفی می کنیم:
1.مشتریان راحت تر ارتباط برقرار می کنند.
یکی از مهم ترین مزایای انتخاب اسم ایرانی برای برند، برقراری ارتباط آسان با مخاطب است. زمانی که مشتریان شما ایرانی هستند، با شنیدن نام اصیل ایرانی در سراسر جهان، احساس نزدیکی و مثبتی را دریافت می کنند.
2. اصالت و قابل اعتماد بودن برند را نشان می دهد.
انتخاب نام های غیر ایرانی برای برند ایرانی، قطعا نمایان گر فرهنگ ایرانی نیست. اگر کسب و کارها به ریشه ایرانی خود در تمامی نقاط جهان توجه کنند، اصالت کالاهای آن ها بیشتر از برندهایی است که صرفا نام غیر ایرانی را تقلید کرده اند. بر همین اساس مشتریان بیشتری به این برندها اعتماد می کنند و در نتیجه درامد آن ها بیشتر می شود.
3. در برابر رقیبان خود متمایز می شوید.
این روزها که کسب و کارهای زیادی اسامی غیر ایرانی را برای کسب و کار خود انتخاب کرده اند، برندهایی با اسامی ایرانی خاص تر جلوه می کند؛ به طوری که حتی برندهای خارجی هم به دنبال ویژگی های خاص و منحصربه فرد این برندها می روند.
4. مخاطبان وفادار را افزایش می دهد.
برای آن که بتوانید مشتریان ایرانی را سال ها به خود جذب کنید، نباید از تاثیر انتخاب نام ایرانی در ایجاد مشتری وفادار غافل شوید. زمانی که افراد تعهد شما به فرهنگ ایرانی را مشاهده کنند، بیشتر نسبت به شما وفادار می مانند.
با توجه به تاثیر و اهمیت اسم ایرانی برای رشد کسب و کارها، پیشنهاد می کنیم که برای انتخاب نام ایرانی اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که اسم برند باید قابل ثبت باشد؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم که به کمک مشاوره برندینگ متخصص مانند تیم برنداکسین، از قابل ثبت بودن اسم مطمئن شوید.
نکات مهم در انتخاب اسم اصیل ایرانی
درست است که فرهنگنامه اسم خاص و مفهومی ایرانی بسیار گسترده است؛ اما با این وجود برای انتخاب اسم اصیل ایرانی باید به نکات خاصی توجه کنید که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:
1.سادگی در خواندن و نوشتن
بسیاری از اسم های ایرانی، تلفظ و املای سختی دارد؛ از همین رو امکان فراموش شدن آن در ذهن مخاطبان وجود دارد. بر همین اساس بهتر است که به دنبال اسم ساده و خوش آوا برای کسب و کار خود باشید.
2. معنادار بودن
اگر قصد توسعه برند خود را دارید، حتما نام معنادار و مفهومی ایرانی را انتخاب کنید؛ چرا که تنها نام های معنادار تا ابد جذابیت خود را از دست نمی دهند. از طرفی انتخاب اسم های بدون معنا، به فرهنگ ایرانی آسیب وارد می کند. البته اگر به دنبال نام های معنادار و خاص اقوام مختلف ایرانی هستید، می توانید روی کمک برنداکسین حساب کنید.
3. تناسب با ماهیت کسب و کار
انتخاب نام ایرانی باید با داستان برند و ماهیت کسب و کار هماهنگی داشته باشد؛ از همین رو اگر قصد انتخاب اسم مغازه پوشاک را دارید، حتما به دنبال نام های متناسب با این حوزه باشید. توجه کنید که در فرهنگ نامه ایرانی، برای تمامی برندها اسم متناسب وجود دارد؛ اما برای انتخاب بهترین اسم، بهتر است که از مشاوره برندینگ متخصص کمک بگیرید.
چگونه اسم برند ایرانی انتخاب کنیم؟
با توجه به نکات و خصوصیات مهم درباره اسم برند ایرانی، انتخاب اسامی لوکس برای مغازه برای برخی از افراد سخت است. البته بسیاری از صاحبان کسب و کارها در انتخاب اسم برند وسواس زیادی به خرج نمی دهند و این کار را آسان میدانند؛ در حالی که اگر نام گذاری برند به صورت اصولی انجام نشود، روند رشد برند را دچار مشکل می کند. بر همین اساس در ادامه مراحل انتخاب اسم برند را معرفی می کنیم:
1.هدف و ماموریت برند خود را مشخص کنید.
قبل از هر چیز باید مشخص کنید که شرکت شما دقیقا چه خدمات را ارائه می کند و هدف اصلی آن چیست. با تعیین ارزش ها، ماموریت ها و اهداف کسب و کار خود، می توانید دسته بندی اسامی مناسب را پیدا کنید.
2. وجه تمایز برند خود را در برابر رقیبان مشخص کنید.
به این فکر کنید که چه چیزی برند شما را از رقیبان متمایز می کند تا از آن برای انتخاب اسم برند خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که انتخاب اسم دختر یا پسر برای کسب و کار مناسب است؛ اما نمایان گر وجه تمایز خاصی نسبت به دیگر برندها نیست. از همین رو بهتر است که قبل از انتخاب اسم، به این موضوع دقت کنید.
3. طوفان فکری برگذار کنید.
برای انتخاب اسامی خلاقانه برای برندسازی، بهتر است که طوفان فکری تشکیل دهید و از نظرات دیگران هم استفاده کنید. البته افراد شرکت کننده در طوفان فکری باید از گروه های مختلف افراد انتخاب شوند. در نهایت، نتایج به دست آمده از طوفان فکری را برای انتخاب اسم نهایی به کار بگیرید.
4. بهترین نام را انتخاب کنید.
با توجه به نتایج طوفان فکری و تطابق اسم انتخابی با هدف و ماهیت کسب و کار، نوبت به انتخاب بهترین مورد از لیست پیشنهادی می رسد. البته اگر می خواهید از مناسب بودن اسم انتخابی خود مطمئن شوید، بهتر است که از مشاور برندسازی مشورت بگیرید.
جان کلام
در حال حاضر بسیاری از افراد به دنبال اسم بوتیک زنانه با معنی یا اسامی خاص ایرانی برای حوزه ای مختلف هستند؛ اما با وجود تعداد زیاد رقیبان، پیدا کردن نام جدید و خاص برای آن ها مشکل است. بر همین اساس پیشنهاد می کنیم که برای اطمینان از انتخاب اسم خاص و معنادار ایرانی، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. وب سایت برنداکسین به عنوان آژانس برندسازی موفق در ایران، به شما در پیدا کردن بهترین نام ایرانی برای برند کمک می کند؛ از همین رو اگر برای انتخاب و ثبت اسم برند نیاز به کمک دارید، مشاوران تیم برنداکسین به شما کمک می کنند.