۱۰ اشتباه رایج در استفاده از پنل پیامکی
پیامک مارکتینگ و بازاریابی اساماسی یکی از بهترین و مقرونبهصرفهترین روشهای تبلیغات برای کسبوکارهای بزرگ و کوچک است. اما اگر توجه کرده باشید، بعضی از بیزینسها بهترین نتیجه را از این روش تبلیغاتی دریافت کرده و برخی دیگر اصلا نتیجه مطلوبی نمیگیرند. اگر برای شما هم این سؤال به وجود آمده که دلیل شکست برخی از کمپینهای تبلیغاتی پیامکی چیست، باید حتما با ۱۰ اشتباه رایج در استفاده از پنل پیامکی آشنا شوید. در نظر داشته باشید که همیشه تنها آشنایی با بهترین روش تبلیغات کافی نیست و باید با اشتباهات رایج هم آشنا باشید تا از تکرار آنها خودداری کنید. بنابراین در ادامه این مطلب همراه ما بوده تا تبلیغات بهتر و موفقتری داشته باشید.
عدم توجه به زمان ارسال پیامک
اولین فاکتور مهم که میتواند کمپینهای تبلیغاتی شما را موفق کرده یا باعث شکست آن شود، زمان ارسال پیامکهای تبلیغاتی است. اینکه الگوی رفتاری مخاطب خود را شناخته و با زمان فعالیت آنها آشنایی کامل داشته باشید، میتواند در انتخاب بهترین زمان ارسال پیام کوتاه به شما کمک کند. بنابراین ابتدا مخاطب کسبوکار خود را انتخاب کرده و سپس با کمی تحقیقات، متوجه شوید که بهترین زمان برای ارسال برای آنها چه زمانی است. به طور مثال، رستورانها و کافهها معمولا در ساعات نزدیک به نهار یا شام باید پیامکهای تبلیغاتی خود را ارسال کنند. یا این که فروشگاههای زنجیرهای کدهای تخفیف خود را در ابتدای ماه که بیشتر افراد حقوق گرفته و برای خرید میروند پیامک میکنند. شما هم باید با توجه به کسبوکار خود، این زمان مناسب را انتخاب کنید.
ارسال پیامک بلند
یکی از دلایل اصلی شکست خوردن کمپینهای تبلیغات پیامکی، استفاده از متون بلند برای تبلیغات است. علاوه بر اینکه پنل نمایندگی پیامک برای متنهای طولانی هزینه بیشتری از شما میگیرد، مخاطب هم معمولا حوصله خواندن یک متن طولانی را ندارد. بیشتر افراد تنها یک نگاه اجمالی به پیامک های دریافتی خود انداخته و اگر با یک متن بلند مواجه شوند، آن را بدون مطالعه پاک میکنند. این موضوع یعنی هزینه بیشتر با بازخورد کمتر. در صورتی که یک متخصص مارکتینگ حرفهای میتواند متنی کوتاه، جامع و جذاب برای شما نوشته و باعث شود که مشتری تمام چیزی که ارسال کردهاید را کامل مطالعه کرده و حتی مجذوب آن شود.
ارسال پیامک غیرهدفمند
از مزایای مهم پیامک مارکتینگ میتوان به امکان ارسال تبلیغات بهصورت هدفمند اشاره کرد. به طور مثال شما میتوانید تنها مخاطبان حاضر در یک منطقه خاص را انتخاب کرده و پیامک خود را به آنها ارسال کنید. حال اگر شما تنها از بین شمارههای ثبتشده در پنل پیامکی، چند مورد را بهصورت اتفاقی انتخاب کنید، احتمال اینکه پیام شما به دست مخاطب درستی برسد عملا به صفر میرسد. پس حتما پیش از ارسال پیامک، مخاطب هدف خود را انتخاب کرده و پیامکها را بهصورت هدفمند ارسال کنید. هنگام انتخاب پنل مورد نظر، مطمئن شوید که امکان ارسال BTS و BLS را داشته باشد. این گزینهها به ارسال هدفمند و منطقهای پیامک کمک میکند.
عدم دریافت تحلیل و ارزیابی
دریافت تحلیل و ارزیابی عملکرد کمپینهای تبلیغاتی از جمله مهمترین اقداماتی است که تمامی افراد باید آن را رعایت کنند. شما باید گزارش دلیوری و میزان بازخورد مخاطبان خود را هر بار دریافت کرده و آن دسته از شمارههایی که نرخ بازدید یا تعامل کمتری را دارند از لیست شمارههای خود حذف کنید. این کار نهتنها باعث کاهش هزینهها میشود، بلکه میتواند در پیدا کردن یک استراتژی بهتر برای افزایش فروش هم به شما کمک کند. پس حتما هنگام خرید پنل اساماس انبوه، دقت داشته باشید که امکان دریافت گزارش را داشته باشد.
فراموش کردن CTA
دعوت به اقدام یا CTA همان بخش انتهایی مطلب یا متن پیامکی شماست که از مخاطب درخواست میکند تا به سایت مراجعه کرده، با شمارهای تماس گرفته یا از کدی که ارسال شده استفاده کند. این بخش در واقع ضروریترین و مهمترین بخش پیامک است. هر چقدر هم که متن پیامک خود را کوتاه کرده باشید، باید حتما دعوت به اقدام را در آن گنجانده و از آنها برای انجام کاری دعوت کنید. این بخش پیامک در واقع همان بخشی است که نرخ تعامل را بالا برده و میتواند در نهایت منجر به فروش بیشتر یا افزایش بازدید پیج و سایت شما شود. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ میتواند بهصورت حرفهای و با توجه به نیاز مخاطب برای شما CTA بنویسد.
ارسال متون کلیشهای یا تکراری
به یاد داشته باشید که همیشه خلاقترینها، موفقترین هم هستند. پس به هیچ عنوان به سراغ کپی کردن متن سایر کسبوکارها نرفته و از متنهای کلیشهای و تکراری استفاده نکنید. این موضوع برای کسبوکار خودتان هم صدق میکند. در صورتی که قبلا از یک متن و استراتژی به دفعات استفاده کردهاید، بهتر است کمی در متون خود تغییر ایجاد کرده و متنهای جدیدتر و خلاقانهتری را برای مخاطب ارسال کنید. البته این نکته مهم را هم فراموش نکنید که متن پیامکی که ارسال کردهاید باید حتما مناسب مخاطب شما و رده سنی مورد نظر باشد. در غیر این صورت در برقراری ارتباط شکست خواهید خورد.
عدم ارائه امکان لغو به مخاطب
این موضوع را قبول کنید که همه مخاطبین قرار نیست به کسبوکار شما علاقه نشان دهند. بنابراین اینکه دائما پیامک شما را دریافت کنند آنها را کلافه کرده و تصویر قشنگی از برند شما در ذهن آنها نمیگذارد. پس حتما امکان لغو را به پیامکهای خود اضافه کنید تا مخاطب در صورت تمایل اعلام کند که نمیخواهد دیگر این قبیل پیامکها را دریافت کند. این کار علاوه بر احترام به مخاطب، میتواند هزینههای اضافی شما را هم کاهش دهد.
استفاده از بانک شماره نامعتبر
برخی از افراد هنگام خرید پنل، تنها به تعرفه پنل اس ام اس توجه کرده و در صورت امکان ارزانترین را انتخاب میکنند. اما باید توجه داشته باشید که برخی از این پنلهای اساماسی، بانک شمارههای معتبری نداشته و در واقع تنها بودجه شما را هدر میدهند. بانک شماره نامعتبر شامل شمارههایی میشوند که اصلا فعال نبوده یا این که برای مدت طولانی از آنها استفاده نشده است. بدیهی است که این شمارهها نرخ بازدید و تعامل را بالا نبرده و تأثیری در فروش ندارند. بنابراین شما تنها هزینهای اضافه را بابت ارسال پیامکهای بیهوده پرداخت خواهید کرد.
استفاده از لینکهای طولانی
متن پیامک شما تأثیرگذارترین بخش تبلیغات است. اما دقت داشته باشید که یک فاکتور مهم دیگر، شکل پیامک است. اگر مخاطب هنگام مشاهده پیامک شما یک لینک طولانی ببیند، خیلی به این پیام جذب نشده و حتی در برخی از اوقات هم ممکن است که به شما اعتماد نکرده و روی لینک کلیک نکند. بنابراین بهتر است که پیش از ارسال پیامکهای حاوی لینک، از ابزارهای معتبر برای کاهش طول لینک استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار را با استفاده از ابزارهای رایگان حاوی تبلیغات انجام ندهید. چراکه مشتری را مستقیم به سایت یا پیج شما نبرده و باعث کاهش اعتبار شما میشود.
عدم توجه به الگوی رفتاری مخاطب
تمامی مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد، تنها به یک نکته بستگی داشته و آن نکته هم شناخت پرسونای مخاطب است. در صورتی که شما با الگوی رفتاری و سلیقه مخاطب کسبوکار خود آشنایی نداشته باشید، به هیچ عنوان نمیتوانید متن خوب نوشته و آن را در زمان درست ارسال کنید. بنابراین ابتدا مخاطب مربوط به کسبوکار خود را شناسایی کرده و سپس استراتژی خود را طراحی کنید. برای انجام این کار میتوانید از یک تیم مارکتینگ کمک گرفته و علاوه بر آن، رفتار رقبا را هم تحلیل کنید. همیشه میتوانید از اشتباهات رقیبان خود درس گرفته و دیگر آن را تکرار نکنید.
کلام آخر
چه کسبوکار کوچکی داشته باشید و چه در کار خود شناخته شده باشید، پیامک مارکتینگ میتواند بهترین گزینه برای تبلیغات شما باشد. بسیاری از برندهای مهم و شناختهشده از جمله فروشگاههای زنجیرهای، برند پوشاک معروف و حتی کمپانیهای بزرگ، از پنل پیام کوتاه برای تبلیغات خود استفاده میکنند. اما تنها خرید پنل پیامک انبوه کافی نبوده و شما باید با استراتژیهای مربوط به استفاده از این پنلها هم آشنایی داشته باشید. در این مطلب به ۱۰ مورد از اشتباهات رایج که بیشتر کسبوکارها آنها را انجام داده و نرخ بازدید و تعامل خود را کاهش میدهند، اشاره شده است. اما یک اشتباه مهم دیگر، عدم انتخاب بهترین پنل پیام کوتاه است. اگر شما هم میخواهید تا بهترین پنل اساماسی را با کاملترین خدمات و مناسبترین قیمت ممکن داشته باشید، همین امروز برای خرید پنل اختصاصی خود از نیازپرداز اقدام کنید.